Ben ik nu gek of begint ook een volgend virus de samenleving te besmetten? Het ZOAP virus, opgebouwd uit de kleinere virussoorten Zorgen, Onrust, Angst en Paniek.

Dit is een oproep. Ontwikkel met dit virus een intieme relatie. Het is de enige manier om er immuun voor te worden en te voorkomen dat je het aan anderen doorgeeft.

Wat je daarbij niet moet doen: meepraten met de meute. Wat nooit een goed idee is, maar nu helemaal niet. Let op je taal.

Zeg bijvoorbeeld nooit iets als: ‘ik maak me zorgen’, ‘ik ben bang’, ‘ik begin nu toch wel in paniek te raken’, of ‘ik ben de hele dag onrustig’. Want sta er eens even bij stil wat je dan doet: met zulke uitspraken lever je jezelf onvoorwaardelijk aan het ZOAP virus uit. Je zegt daarmee zoveel als: ‘ja hoor, dat VIRUS mag me helemaal in beslag nemen. Weet je wat? Ik maak er nog wat meer van aan: ik maak (me) zorgen’.

Resultaat: virus de baas, jij onmachtig. Hoe volwassen is dat? Vrije wil waar ben je?

Wat wel verstandig is: maak tijd, desnoods meerdere keren per dag, om de strijd met het ZOAP virus aan te gaan.

Stap 1: zodra je merkt dat je ZOAP taal begint uit te kramen, zoek een rustige plek op en vertrouw je gedachten toe aan een vel papier. Val anderen er niet mee lastig, maar schrijf op hoe het ZOAP virus zich in je roert. Liefst zo uitgebreid mogelijk. Neem er tien minuten voor.

Stap 2: doe een ontspanningsoefening. Het internet is er vol mee. Ook weer: tien minuten. Ga op zoek naar de rust in jezelf.

Stap 3. Plak het volgeschreven vel papier op de muur, ga ervoor zitten en lees de tekst hardop aan jezelf voor. Zet je stoel wat naar achteren en doe dat nog eens. Neem nog wat meer afstand en lees nog eens aan jezelf voor wat je opschreef.

Al doende zul je in jezelf een virusvrije zone ontdekken. De plek waar je vrije wil zetelt; waar je voor of tegen een ZOAP besmetting kunt kiezen.

De paradox: om ZOAP immuun te worden, doe je er goed aan steeds weer te erkennen dat acute ZOAP besmetting je bedreigt.

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Deze geleide meditatie helpt je de hier beschreven stappen te zetten.